Müsli

Godmorgon solstrålar!... vilket skämt det är i Sverige vi befinner oss!

Jag tänkte iallafall fylla på mitt lager av (korrektur: min fantastiska, grovt omtyckta, utsökta, speciella, oscardnominerade, vinnare (nej nu ska vi inte överdriva här)) müsli här hemma och tänkte att det kan jag ju ta och dela med mig till er!

Müsli


100 g mandlar

5 dl havregryn

5 dl rågflingor

2 dl solroskärnor

1 dl hela linfrön

1 dl kokosflingor

1 dl råsocker

2 dl vatten

5 msk olja med naturell smak

2-3 dl russin

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

Hacka mandlarna ganska grovt. Blanda gryn och flingor i en stor bunke och blanda ner mandlar, solroskärnor, linfrön och kokos. Vänd ner råsocker. Blanda vatten och olja och häll sedan över sakta i bunken samtidigt som du kramar müsliblandningen med händerna så att det blir lite klumpar.

Häll blandningen i en smord långpanna eller på bakplåtspapper.

Ställ in i ugnen i ca 25 minuter. Blanda om flera gånger under tiden, ungefär var femte minut, så att grynen inte bränns.

Låt svalna. Tillsätt russinen och blanda om. Häll i en lufttät burk, sen är det bara att avnjuta med fil, yoghurt eller liknande



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0